Motorkarakter Transalp vriendelijker maken.(emissie maatregelen ongedaan maken)

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
Dirk
actief lid

Motorkarakter Transalp vriendelijker maken.(emissie maatregelen ongedaan maken)

Berichtdoor Dirk » Do Mar 08, 2018 15:41

Zoals jullie gelezen hebben ben ik flink bezig geweest met mijn Transalp (XL650v), nu het optische gedaan is zit het volgende project eraan te komen...
Ik denk er over om het een en ander aan de carbs te veranderen zodat het blok iets zuiniger word (op papier), er iets vermogens winst geboekt moet worden en waar het karakter van het blok zoals het nu is (bokkig) iets soepeler en vriendelijker moet worden.

Nu de katalysator er al uit is zijn er nog 2 modificaties te gaan.

1 Sproeiers veranderen vervangen van de te grote 132 hoofdsproeier door een 125.
2 verwijderen van het PAIR-systeem

Waarom??

Een Transalp (XL650v) heeft af fabriek te grote sproeiers (132), hierdoor komt er veel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht.
Om deze onverbrande benzine die de uitlaat in vliegt om te zetten in hitte t.b.v. de katalisator is ook verbrandingslucht nodig.
Daarom is een zogenaamd PAIR-systeem op de motor aanwezig, dit bestaat uit een vacuümgestuurde klep die, via een netwerk van slangen en terugslagkleppen, lucht IN de uitlaat toelaat onder bepaalde omstandigheden. Hierdoor verbrand in de uitlaat de onverbrande benzine met de PAIR-lucht zodra het een gloeiend heet oppervlak (de katalysator) tegenkomt.
Door die hitte werkt de katalysator optimaal en worden de uitlaatgassen schoner. Hierdoor kon de Transalp de emissie eisen halen die nodig waren voor de Europese typegoedkeuring.

MAAR..... dit heeft ook negatieve gevolgen.....
Een hoog brandstofverbruik.
Roetvorming in de motor door de onvolledige verbranding.
een hogere motorslijtage door een continu te rijk mengsel.
Een slechtere verbranding door een te rijk mengsel van brandstof en lucht.
Vermindering van het motorvermogen.

In overleg met mijn steun en toeverlaat op dit gebied gaan we binnenkort eens kijken of dit een beetje fatsoenlijk te realiseren is.
I'm gonna make
The rest of my life
The best of my life

Pieter W
actief lid

Re: Motorkarakter Transalp vriendelijker maken.(emissie maatregelen ongedaan maken)

Berichtdoor Pieter W » Do Jun 14, 2018 06:29

En is het al gelukt Dirk?
De mooie dingen in het leven zijn geen dingen

Dirk
actief lid

Re: Motorkarakter Transalp vriendelijker maken.(emissie maatregelen ongedaan maken)

Berichtdoor Dirk » Do Jun 21, 2018 18:20

Nee nog niet helaas geen tijd! Zelfs voor nieuwe olie heb ik m afgelopen zaterdag weg gebracht :slaan:
I'm gonna make
The rest of my life
The best of my life

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Do Jun 21, 2018 19:29

Dat is wel heel ernstig Dirk!

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”