Zelf onderhoud

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
Rothor

Zelf onderhoud

Berichtdoor Rothor » Ma Sep 12, 2016 17:13

Hallo, ik heb even gezocht in het forum naar een topic voor mijn vraag, maar deze helaas niet gevonden dus vandaar dit nieuwe onderwerp. Vervolgens mijn vraag:

Ik zit inmiddels over de 12k op mijn V-Strom 650 (2011) en volgens het boekje heeft mijn motor een kleine beurt nodig. Nu ben ik zelf wel van het sleutelen en onderhouden dus leek het mij dat ik dat ook best zelf wel kan doen. Alleen weet ik niet exact uit mijn hoofd welke dingen er allemaal gechecked worden tijdens een kleine beurt en ik wil natuurlijk niks overslaan!

Ik heb zelf al een aantal dingen opgeschreven:

- Rem-schijven
- Rem-vloeistof
- Olie pijl & kwaliteit
- Ketting kwaliteit
- Banden kwaliteit
- Koppeling vloeistof
- Verlichting checken..
- Een grondige schoonmaak (ook nooit verkeerd denk ik)

Zijn er meer dingen die ik zou kunnen controleren? Alle hulp/idëeen zijn welkom!

Punt is natuurlijk wel dat als ik het zelf doe dat ik geen stempel krijg in mijn boekje, maar wie weet dat ik ook gewoon een check kan laten doen bij de garage en dat ze mij daarna zeggen wat er vervangen moet worden zodat ik dat zelf kan doen.

Afijn, ik vind het leuk om het zelf te doen, plus het scheelt weer wat centjes :)

Dirk
actief lid

Re: Zelf onderhoud

Berichtdoor Dirk » Ma Sep 12, 2016 17:27

Facturen van je onderdelen, olie etc bewaren dan heb je toch aantoonbaar je eigen onderhoud gedaan.
I'm gonna make
The rest of my life
The best of my life

smuiger
actief lid

Berichtdoor smuiger » Ma Sep 12, 2016 18:22

je vergeet de remblokjes en de werking vd remklauwen. niet onbelangrijk

ik denk ook olie en filter vervangen. bougies en luchtfilter. benzine filter maar zoek ff een wph daar staat precies in wat te doen en bij welke km stand
Laatst gewijzigd door smuiger op Ma Sep 12, 2016 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

smuiger
actief lid

Berichtdoor smuiger » Ma Sep 12, 2016 18:23

Dirk schreef:Facturen van je onderdelen, olie etc bewaren dan heb je toch aantoonbaar je eigen onderhoud gedaan.

zo is dat. stempel is bijzaak

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Ma Sep 12, 2016 19:07

Heel goed dat je zelf wilt en gaat onderhouden.

Een 12k beurt is eenvoudig. Maar let op, zodra je op veelvouden van 12k komt, moet nu en dan wat extra gedaan worden. Ik heb een schemaatje voor je:
Schermafbeelding 2016-09-12 om 20.01.03.png

Je hebt geen garantie meer op je motor (toch?), de fabrieksgarantie is ook afgelopen........ de stempeltjes zijn niet relevant (vind ik).

Rothor

Berichtdoor Rothor » Di Sep 13, 2016 11:13

Bedankt voor de tips!

Mooi schema'tje ook, ik zie al wel dat er een hoop gedaan moet worden bij de 12k. Even zien of ik daar de ruimte voor heb..

Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Wat betreft garantie, dat zou ik moeten checken, maar die is inderdaad verlopen denk ik.

smuiger
actief lid

Berichtdoor smuiger » Di Sep 13, 2016 11:17

Veel te doen valt wel mee. olie vervangen en bougies. de rest ff na lopen klaar. Maar olie filter zou ik gelijk ff meenemen heb je gelijk alle vieze olie er uit

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Wo Sep 14, 2016 07:20

olie is wel het meest vieze deeltje :-) Ik heb een opvangbak met reservoir staan. Dat is handig. Ook heb ik een tip voor het loskrijgen van het filter. Dat kan met speciaal gereedschap, maar dat kan ook met een spanband of een broekriem. Een nieuw filter draai je handvast; doordraaien of heel vast draaien leidt tot een lekkend en kapot nieuw filter. Als je de bak wilt gebruiken... welkom!
Op olie kan je flink besparen door rond te vragen waar de prijs het laagst is. Bij Roadrunner in Velp heb ik ooit eens de hoofdprijs met jackpot betaald. Een dure les.

smuiger
actief lid

Berichtdoor smuiger » Wo Sep 14, 2016 16:27

Olieconcurent, bizar goedkoop. Opvangbak maak je simpel van zo'n 5ltr kan voor bv ruitensproeiervloeistof. ff de zijkant er uit snijden. en ja het olie filter kan erg vast zitten. handvast vastdraaien is genoeg en lekt het nog dan iets vaster met 2 handen :D voor het vast draaien het filter vast een paar keer vullen met olie en vergeet de rubberring niet in te smeren met olie.

Oh ja olie aftappen met een warme motor is beter.

Rothor

Berichtdoor Rothor » Wo Sep 14, 2016 18:21

Dat het filter een speciale sleutel nodig had wist ik, maar een broekriem klinkt leuker! Gezien het filter toch wordt vervangen maakt het toch niet uit hoe die loskomt..
Olie moet ik ook nog even naar zoeken welke ik moet hebben, maar volgens mij is dat vrij universeel (ookal zullen er vast 50 verschillende zijn). Ik geloof ook dat je moet opletten dat je het koperen ringetje van de aftap niet verlies, dat schijnt snel te gaan heb ik mij laten vertellen.

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Wo Sep 14, 2016 18:47

Klopt van dat ringetje. Maar eigenlijk koop je het best meteen een nieuwe. Filters zijn universeeL.

Rothor

Berichtdoor Rothor » Ma Okt 17, 2016 14:30

12K is toch niet een super grote beurt dacht ik? Heb even gebeld voor een indicatie en ze kwamen uit op 300-320. Zoveel ben ik bij lange na niet kwijt als ik het zelf doe !! Achterliggende vraag: kan het goedkoper??

smuiger
actief lid

Berichtdoor smuiger » Ma Okt 17, 2016 17:11

kan altijd. maar uurlloon is de belangrijkste post.

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”