Zwabberen

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
Vivianvanbrussel

Zwabberen

Berichtdoor Vivianvanbrussel » Ma Mei 21, 2012 19:24

Beste motorvriendjes en vriendinnetjes,

Zoals jullie weten, rijdt ik een briljante mooie Suzuki V-Strom. (lampjes, koffers, osco, etc)
Met zo'n 10.000KM per jaar, mag ik zeggen dat ik mijn motor wel ken.
Afgelopen maand hebben Ralph en ik onze motoren naar MVM Motoren gebracht voor een kleine beurt.
Schade, ruim € 1000,- want de remblokken waren op en ik moest een nieuwe voorband hebben. (plus de kleine beurten)

Nu ben ik redelijk principeel en bezig mij geheel niet met zwabbertechnieken.
Maar mijn motor heeft de neiging, zo tussen de 40 en 80 KM per uur, te gaan zwabberen met het stuur/voorwerk.
Als je je handen van het stuur houdt, dan schud het stuur heen en weer. Erg eng.
Ook bij hoge snelheden, rond de 120 voel je dit in het stuur (zwabberen)
Zelfs in de bochten lijkt het of de motor wil gaan stuiteren.
Na 400 KM vertouwde ik mijn motor niet helemaal meer.

Assertief als we zijn, zijn we op de Suzuki gestapt en het verhaal bij MVM neergelegd.
Zij hebben de band gebalanceerd, scheen niet goed te zijn.
Weer 400KM verder is het "Zwabberen" nog steeds aanwezig, en weer trokken wij onze pakken aan en togen naar MVM te soesterberg.
Daar hebben ze een proefrit gemaakt en kwamen erachter dat het niet goed was.
Weer gebalanceerd en weer niet goed. Toen hebben ze er een nieuwe band op gelegd.
Nog steeds niet het gewenste resultaat...
De motor is vandaag alweer nagekeken. Andere banden, velgen, etc.

Het antwoord van MVM Motoren in Soesterberg is als volgt:
Hoort zo, elke motor doet dit. Als je je handen van het stuur houdt, dan gaat hij zwabberen rond de 40 tot 60KM per uur.
Is niet erg, hoort zo.

Mijn verweer is dat dit nooit is geweest!
Ben er eigenlijk best klaar mee, maar wie weet hebben jullie nog een briljant advies voordat ik naar een andere garagist ga voor een second opinion.

P.s. wie heeft er nog een Achter schokdemper liggen. Die van Ralph is, ook na de beurt van MVM, spontaan kapot gegaan. Schade € 1300,-

Thanx. XXXXX

McEagle
heel veel berichtjes

Re: Zwabberen

Berichtdoor McEagle » Ma Mei 21, 2012 19:46

Jakkes zeg. MVM mag op de zwarte lijst, lijkt mij. Typisch is dat ze de eerste keer melden dat het niet goed is, en een tweede keer beweren dat het normaal is. Klopt iets niet. Net als de rekening trouwens. Wat vreselijk duur zeg.
De band die gelegd is, welk merk en type is het? Is de 2e keer dezelfde band gelegd?

Zwabberen hoort niet, maar komt wel voor bij:
- slechte banden (opslag, fabricagefout, montagefout)
- kapot balhoofdlager
- speling in de achterbrug

Volgens mij is het lijstje oorzaken zo compleet.

De kosten van de achtervering is de Suzuki-prijs? Ik denk dat je meteen moet gaan kijken naar de veel betere White Power of Hyperpro veringen. Beter en stukken goedkoper.

Vivianvanbrussel

Berichtdoor Vivianvanbrussel » Ma Mei 21, 2012 19:58

Ja, de € 1300,- is de originele prijs voor een demper van Suzuki.

Ik vermoed dat er iets anders is wat ze verkeerd hebben gedaan. Iets niet vast gezet of scheef.
Ga morgen maar eens even aangeven dat er zaken zijn die ze moeten nakijken van me.

MVM gaat zeker op de zwarte lijst. We hebben al vaker problemen met ze gehad, zijn er nu klaar mee.
Jammer dat we op zoek moeten naar een andere garage. Motoport in Vianen is failliet, die hebben ook gratis haal en breng service.
Wel zo handig.

Dank voor je feedback!

Ralph zoekt nu naar andere dempers, goede tip!

XX

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Ma Mei 21, 2012 22:14

Misschien nog een klein tipje?
Als ik een kleine beurt laat doen (sla ik nu over, want de garantieplicht is gestopt en een interval van 12k kan best), dan maak ik bij MotoPort (Zelhem) de afspraak dat ik er op wacht. Kleine beurt met een band is dan bijvoorbeeld, denk ik, 1 1/2 uur wachten. In die tijd hang je wat in de showroom of slurp je gratis koffie.

Ik hoop dat je vlot van je zwabber af bent :-)

Vivianvanbrussel

Berichtdoor Vivianvanbrussel » Do Mei 24, 2012 13:54

Ik heb een nieuwe band gekregen. Alleen wanneer je de motor laat terugzakken naar 70KM per uur, voel je nog een zwabber, heel kort.
Deze band is trouwens wel erg lekker om mee te rijden. Weet niet wat het is, maar veel steviger in de bochten.

Voor ralph hebben we een Öhlins aangeschaft. Net zo duur als de Hyperpro alleen deze is nog wel instelbaar voor bijvoorbeeld als je zwaar beladen bent.
De kwaliteit zou nog beter zijn dan de Hyperpro. We zullen zien.

Dank voor je tips, ik leg het voor aan de baas :-)

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”