Pinlock

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
McEagle
heel veel berichtjes

Pinlock

Berichtdoor McEagle » Ma Feb 04, 2013 20:18

En nog eens de pinlock van mijn Schuberth helm gepeuterd. Afgelopen zaterdag in de sneeuw in de Eifel viel mijn pinlock steeds los.
Bij de McKaffee McGyfer gespeeld en met een stukje van een suikerzakje een solide nood-bevestiging gemaakt. Altijd handig op de glibberige weg in de Eifelse sneeuw. Toch?
Maar om dan zometeen met zo'n helm te gaan posen langs de terrasjes. Nee, da's niets ;-)
Pinlock had het antwoord. De kostbare schermpjes hebben niet het eeuwige leven. Goh! En ze kunnen niet zo goed tegen kou. Uh? Maar goed, er is een oplossing. Verwijder de pinlock voorzichtig uit je vizier en spoel 'm af onder warm water. Wrijf niet, poets niet, ook niet met zachte doeken. Alleen zorgvuldig afspoelen. Schud het meeste water van de pinlock af en leg 'm op een schone theedoek. Dep zonder drukken of draaien met een andere schone theedoek op het scherm. Wees voorzichtig... de pinlock is boterzacht! Laat 'm minimaal een etmaal staand drogen in een normaal verwarmde ruimte.
Er is een kans dat de pinlock nu weer de normale vorm heeft aangenomen en strak terug gemonteerd kan worden.

Weet je niet wat een pinlock is, vraag het dan gerust ;-)

Weet je niet hoe je weer moet monteren? Tsja ;-)

Maar ff serieus.... wil je meer weten? Stel de vraag en ik zet hier pinlock-info neer.

wouterk

Re: Pinlock

Berichtdoor wouterk » Di Feb 12, 2013 08:41

Bedankt voor de tip!
Het blijft altijd een haat/liefde verhouding met die pinlocks. In slechte helmen met weinig (geluids)isolatie heb je hem niet nodig maar in de Schuberth C3 van mij wel degelijk. Het gaat eigenlijk meestal wel goed alleen ik kijk wel erg tegen de randjes aan en 's nachts (ik rij nou eenmaal veel 's nachts) met regen krijg je een extra spiegeling. :(
Ik heb hem er ook al eens uitgehaald en geprobeerd te "repareren" maar zonder succes. Daarna maar een (goedkopere) inplak "pinlockvanminderbekendmerk" gekocht. Die doet het eigenlijk ook heel goed. Het enige is dat ze op zijn tijd wel schoongemaakt moeten worden en daarvoor gebruik ik min of meer ook de door jou beschreven methode.
Afin, dat zijn mijn pinlock ervaringen.. ;)
Wouter

McTriple
actief lid

Berichtdoor McTriple » Zo Feb 17, 2013 18:10

Ik heb ruimte voor een pinlock in mijn HJC R-PHA, maar tot nu toe niet nodig gehad en niet gemist. Ervaren jullie echt voordeel bij gebruik van pinlock?

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Zo Feb 17, 2013 19:02

Ik wel, ja. Zeker in de winter, het late najaar en vroege lente is het geweldig.

McJack
heel veel berichtjes

Berichtdoor McJack » Zo Feb 17, 2013 19:17

Ik heb al heel lang een Pinlock vizier. Nu mij derde helm.
Het werkt fantastisch. Ik heb nooit meer last van een beslagen raam :-)
Collect moments, not things!

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Wo Feb 27, 2013 07:05

Een pinlock-link van pinlock zelf. Hoe je ermee om kunt/moet gaan:
http://www.pinlock.nl/wp-content/upload ... ension.pdf

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Vr Apr 05, 2013 20:51

Misschien wel door het doorrijden, of door met open vizier uitwaaien....... mijn pinlock kan niet strakker meer, is al eens opnieuw geacclimatiseerd (waardoor de krimp tijdelijk verdwijnt), maar blijft te klein voor een strakke montage. Gevolg: lekken aan de onderzijde waardoor er een hardnekkige condens ontstaat tussen het pinlockscherm en m'n vizier.
Zijn er twee optie: nieuwe pinlock aanschaffen of een nieuwe set pinlock = vizier kopen.

Of een derde optie, a la MacGyver :-)
Met de gedachte helpt het niet, dan kost het ook niets extra's heb ik een lijmpistool gepakt. Zo'n eentje die je met een stekker in het stopcontact steekt, zodat een plastic patroon mooi gedoseerd smelt.
Het pinlockschermpje heb ik ondertussen van m'n vizier gehaald. In de sleufjes, links en rechts van het pinlockvizier, heb ik met het kleinste spuitmondje van het lijmpistool een druppeltje 'lijm' geplaatst. Zodat het sleufje iets minder diep wordt. Vijf minuutje later heb ik met een vlijmscherp mes (m'n Leatherman) de bolletjes 'lijm' aan de voorzijde en achterzijde afgevlakt.

Terwijl ik het vizier platdrukte heeft de jongste dochter de pinlock opnieuw in m'n vizier geklemt. Dinsdag en woensdag flink gereden en geen enkel spoor van lekkage meer.
Het werkt!

McJack
heel veel berichtjes

Berichtdoor McJack » Vr Apr 05, 2013 20:59

Crea.
Collect moments, not things!

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Ma Jun 03, 2013 19:59

En aardig wat kilometertjes verder... de pinlock zit nog steeds als een huis, lekt nergens. De McGyver trick voldoet dus.

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Vr Aug 30, 2013 09:23

En nog steeds geen krimp. Met open vizier gereden, in de stromende regen getoerd, vizier een paar gedemonteerd en goed gereinigd teruggeplaatst.... en nog steeds sluit de pinlock goed af.
Da's pas besparen!

Heb je ook een pinlock waar condens achter komt? Lees dan de tips en facts hierboven.

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Zo Sep 07, 2014 15:50

Ruim een jaar verder.......
de originele pinlock zit er nog steeds in :-) Sluit goed af en is dus condensvrij.

Eureka!

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”