Wat is er mis met het laadcircuit van de Tiger?

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
wouter

Wat is er mis met het laadcircuit van de Tiger?

Berichtdoor wouter » Zo Apr 21, 2013 18:50

Geen idee als het iemand wat kan schelen maar ik wil graag het probleem van m'n tiger met jullie delen.

De geschiedenis:
Enkele jaren geleden startte de tiger soms moeilijk. Als ik ging rijden hing ik de tiger de dag ervoor aan de druppellader. Dan waren er geen problemen.
Op een langere rit met de krekenrijderds viel de tiger eens stil na een 10km rijden. Wij hebben de motor dan in gang geduwd en heb de rest van het weekend geen probleem meer gehad. ik heb daar verder niet bij stilgestaan.
De vorige rit die ik meereed met jullie (lang geleden) viel ik ergens midden in nederland stil. De motor startte niet, alle tekenen van een lege accu. Ik had toen al een paar uur gereden. Dus dat was niet normaal. Ik ben toen zonder de motor nog stil te leggen naar huis gereden. Thuis vond ik een fiche met verbrandde contacten. Deze fiche zat tussen de alternator en de regulator. Ik heb toen een nieuwe fiche gesoldeerd en een deel van de originele bedrading overbrugd.
Ik heb toen de stator, rotor, regulator, batterij uitgemeten. Zowel ohmse waardes als laadstroom alles leek in orde.
Voor mij was daarmee het probleem opgelost. Daarna heb ik nog veel met de motor gereden en geen problemen meer gehad. Tot vandaag.

Na een uurtje 8tjes draaien op een oefenterrein hield de motor ermee op. Niet kunnen starten, alle tekeken van een lege batterij. In gang geduwd wat kunnen rijden en terug stilvallen. Zelfde fenomeen. Mijn zin in achtjes rijden was over. De motor nog eens in gang geduwd en naar huis vertrokken (ongeveer 10km te rijden) na 1 km viel de motor terug uit. Daar stond ik dus. Naar Mieke gebeld om met startkabels te komen. Terwijl ik toch zat te wachten keek ik het laadcircuit nog eens na. De vervangen fiche zag er nog volledig intakt uit. De regulator zag er ook nog normaal uit. De zekering tussen de regulator en de batterij was deels gesmolten....Dus toen ik toch aan het wachten was heb ik de reserve zekering erin gestoken. De motor gestart met startkabels aan de auto en zonder problemen de resterende 9km kunnen rijden.

Thuin heb ik inderdaad al een en ander kunnen meten.
Bij stationair draaien 13, 05V volkomen normaal.
Onbelast bij 4000toeren gaat dit naar 13,5V ook normaal.
Het probleem komt op als de ventilatoren aanslaan. Dan gaat de laadstroom naar meer dan 20V en dat is niet normaal. De laatste rit met twt was het ook warm en weet nog dat we op een dijkje reden en dat de ventilator ook overuren maakte. Vandaag op een afgesloten terrein achtjes draaien... reken maar dat de ventilator ook draaide. Vandaar dat ik ook gemeten heb met de ventilatoren aan. Dit was het enige gemeenschappelijke dat ik zag tussen beide dagen. Ik zou daar anders niet direct aan denken om te meten met draaiende ventilator.

Het was vandaag opendeurdag bij BMC (m'n triumph dealer hier in de buurt). Ik heb daar een praatje gedaan met de de mechanieker. Hij zegt meest kans dat de regulator defect is maar het zou ook aan de alternator (stator of rotor) kunnen liggen. Maar daarvoor moet hij de motor aan de tester zetten.
Ik heb die dingen uitgemeten na de vorige twt rit en geen probleem gevonden. Dit was uiteraard toen de motor koud was. Ik ben touwens zonder problemen met de motor naar bmc (20km enkel) gereden.

Ik weet nog niet goed als ik de fout zelf verder ga onderzoeken of ik de motor bij bmc achterlaat met al mijn bevindingen.

Terwijl ik daar toch was en het opendeurdag was heb ik ook eens prijs laten maken voor een tiger 800. :woow: maar ik ben zo :verliefd: op mijn oranje tiger....

Opa Gerrit
heel veel berichtjes

Re: Wat is er mis met het laadcircuit van de Tiger?

Berichtdoor Opa Gerrit » Zo Apr 21, 2013 19:03

Interesant verhaal Wouter, ik ben benieuwd naar de afloop.
Grrrrrrrrrrrrroet, Opa Gerrit..En een nipje op jullie gezondheid.

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Zo Apr 21, 2013 19:20

Heb je je massaverbindingen al eens (laten) controleren? De verbrande stekker bij je stroomregelaar duid op corrosie, waarschijnlijk. Misschien gaat dat ook wel op voor een massa-kabel?
Bij het inschakelen van de fan ontstaat een hoge stroompiek en die kan wel eens zorgen dat er een spanningsdip ontstaat waarbij het onstekingsdeel te kort komt, met afslaan tot gevolg. Natuurlijk is dat dan geen oorzaak. Hoe oud is je accu (startproblemen en druppellader voor vertrek...)? Als die oud is, vervang dan eens.

wouter

Berichtdoor wouter » Zo Apr 21, 2013 19:44

De accu ergens eind vorig jaar vervangen en die is voor mij niet verdacht.
Ik kan je volgen met de hoge stroompiek, maar waarom kan ik dan niet starten na het afslaan?
Wat ik zeer raar vind is dat de batterij leeg is alhoewel de batterij overladen wordt (+20V)
Ik heb de indruk dat er iets is dat de batterij "leegtrekt". Vanaf het moment dat de ventilator aanslaat. Maar dat is uiteraard enkel een indruk, geen feiten en cijfers...

de verbrande stekker tussen de alternator en regulator kan inderdaad door corrosie gesmolten zijn. Maar die is vervangen en daar is nu absoluut niets mis mee.
Misschien is er op dat moment wel iets anders gesneuveld...

McTriple
actief lid

Berichtdoor McTriple » Zo Apr 21, 2013 20:28

Spanningsregelaar en dynamo ok?

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Zo Apr 21, 2013 20:38

Maar als het juist is dat er een relatie bestaat tussen de ventilatoren en de symptomen, dan kan het ook wel eens zijn dat er in de spoelen van de motoren van de ventilatoren een probleem is ontstaan (smeling, waardoor afwijkende stroombehoefte en sluiting).

wouter

Berichtdoor wouter » Ma Apr 22, 2013 06:44

Ja, dat is een van de eerste dingen die ik zal uitmeten.

wouter

Berichtdoor wouter » Do Apr 25, 2013 10:29

Omdat er enkele zaken niet kloppen in mijn verhaal begon ik gisteren te denken. Mijn multimeter is oud en was toen belachelijk goedkoop. Is dat ding nog te vertrouwen.
Dus deze morgen heb ik een nieuwe multimeter gekocht.
Ik heb nogmaals het volledige circuit uitgemeten.
Nergens nog een probleem te vinden. Alle waarden zoals te verwachten.
Ik ben voor de zekerheid nog eens met de motor bij de dealer langsgeweest. Daar heb ik samen met de mecanicien ook nog eens het verhaal overlopen en nog een paar extra metingen gedaan (ampere meting, daarvoor heb ik niet het juiste toestel). MAar alles was ook daar normaal.

Maar nu ik mijn verhaal nog eens op nieuwe bekijk denk ik dat ik weet wat de oorzaken zijn. 20V op de batterij --> slechte multimeter.
Stilvallen tijdens het rijden--> iets wat ik al langer wist maar blijkbaar genegeerd heb. Dit staat in de eerste post.
wouter schreef: Terwijl ik toch zat te wachten keek ik het laadcircuit nog eens na. De vervangen fiche zag er nog volledig intakt uit. De regulator zag er ook nog normaal uit. De zekering tussen de regulator en de batterij was deels gesmolten....Dus toen ik toch aan het wachten was heb ik de reserve zekering erin gestoken. De motor gestart met startkabels aan de auto en zonder problemen de resterende 9km kunnen rijden.
Er staat ook ergens dat ik een deel van de originele bedrading overbrugd had. Daarovvor had ik een nieuwe zekeringhouder nodig. En precies in die zekeringhouder is het misgegaan.

Dus ik heb de zekeringhouder voor de zekerheid er vantussen gedaan en de originele bedrading aangesloten zoals het was. Nogmaals gemeten en alles normaal maar 0,5V minder over de hele lijn op de batterij.
Graag wil ik nu een voltmeter aanschaffen zodat ik toch enig zicht heb op het laadsysteem.

Dus de tiger brult weer.

wouter

Berichtdoor wouter » Do Apr 25, 2013 10:32

Afbeelding

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Do Apr 25, 2013 18:21

Heel mooi dat het opgelost is Wouter! Er gaat niets boven eigen diagnostiek en sleutelen :-)

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Di Jun 04, 2013 21:22

Wouter, laten we hopen op een snelle oplossing! Houd je ons op de hoogte? Leerzaam!

McJaap
heel veel berichtjes

Berichtdoor McJaap » Wo Jun 05, 2013 07:19

McEagle schreef:Wouter, laten we hopen op een snelle oplossing! Houd je ons op de hoogte? Leerzaam!

Huh? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat e.e.a. opgelost is ...

[edit]Oeps, was effe te snel: las op Twitter dat de Triumph weer de geest gegeven heeft. Balen![/edit]
You know, I never could see the connection between a hammer and a nail. Now I know they both get hurt...

What whisky will not cure, there is no cure for!

wouter

Berichtdoor wouter » Wo Jun 05, 2013 19:03

De tiger stond gisteren inderdaad terug aan de kant. Ik had ongeveer 20km gereden en neem dan een overzetbootje. Toen ik de motor wou starten om af de boot te rijden wou hij niet. Batterij leeg... En dat na een maand zonder problemen naar het werk rijden.

We hebben de motor dan (samen met een collega) in gang geduwd en de laatste 2km naar het werk gereden.
's Avonds wou de motor uiteraard niet starten. Dus dan maar de startkabels eraan. Starten en zonder problemen naar huis.
Thuis nog eens proberen starten maar niets, batterij leeg.

Ik heb gisteren al het een en ander uitgemeten en volgens mij is er iets mis met de wikkelingen van de stator. (daar waar de wisselstroom opgewekt wordt)
Er zijn een paar opties:
de tiger eruit en een tiger in de plaats
de motor naar de dealer
zelf de stator vervangen...

Ik neig naar optie 2 maar weet het nog niet. Optie 3 is ook goed mogelijk.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Gelukkig is het niet echt weer om met de motor te rijden.... teveel zon enzo....

McTriple
actief lid

Berichtdoor McTriple » Za Jun 08, 2013 11:05

Dat is wel vervelend. Is een combinatie van optie 2 & 3 niet mogelijk? Eerst zelf de zaken uitsluiten die het niet zijn, vervolgens de dealer laten bevestigen dat het de stator is en de dealer laten vervangen?

wouter

Berichtdoor wouter » Zo Jun 09, 2013 12:22

Dat is inderdaad de weg die ik afgelegd heb.
Eerst zelf meten en dan met de bevindingen naar de dealer.
De motor staat daar nu. Als de levering van onderdelen loopt zoals normaal kan ik volgend weekend terug motorrijden.

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”