Wat is een goede regenband?

Technische tips, verslagen eigen onderhoud, banden, olie en elektronica
Pieter W
actief lid

Wat is een goede regenband?

Berichtdoor Pieter W » Ma Sep 01, 2014 21:42

Ik ben aan een paar nieuwe banden toe en mezelf een beetje aan het inlezen.
De berichten over de BT021 die er nu onder zitten zijn verschillend m.b.t. rijden in de regen, maar wegglijden van voorwiel ben ik al regelmatig tegengekomen.
Ik vind het verder bij droog weer een fijne band en dit setje ging belachelijk lang mee.
Ga nu toch maar eens kijken naar Michelin Pilot Road 2, schijnt op droge weg ongeveer gelijk te zijn, maar in de regen veel meer grip als ik alle commentaren mag geloven.
De mooie dingen in het leven zijn geen dingen

McEagle
heel veel berichtjes

Berichtdoor McEagle » Ma Sep 01, 2014 21:53

En de Pilot Road 4 dan? Da's een kei van een band. Zeker in de regen :-) Tupper is ervaringsdeskundige, inmiddels.
Via deze link kan je er meer over lezen: http://www.testmotor.nl/2014/test-miche ... otorbanden.

McTriple
actief lid

Berichtdoor McTriple » Ma Sep 01, 2014 21:54

Pieter W schreef:Ik ben aan een paar nieuwe banden toe en mezelf een beetje aan het inlezen.
De berichten over de BT021 die er nu onder zitten zijn verschillend m.b.t. rijden in de regen, maar wegglijden van voorwiel ben ik al regelmatig tegengekomen.
Ik vind het verder bij droog weer een fijne band en dit setje ging belachelijk lang mee.
Ga nu toch maar eens kijken naar Michelin Pilot Road 2, schijnt op droge weg ongeveer gelijk te zijn, maar in de regen veel meer grip als ik alle commentaren mag geloven.

Wat voor een motorfiets heb je? Pirelli Angel GT's schijnen ook erg goed te zijn en de Pilot Road 2 is volgens mij al een oudere band, inmiddels heeft de Pilot Road 4 zijn intrede gedaan, waar ik ook goede ervaringen over hoor.

McTriple
actief lid

Berichtdoor McTriple » Ma Sep 01, 2014 21:55

McEagle schreef:En de Pilot Road 4 dan? Da's een kei van een band. Zeker in de regen :-) Tupper is ervaringsdeskundige, inmiddels.
Via deze link kan je er meer over lezen: http://www.testmotor.nl/2014/test-miche ... otorbanden.

Die had ik ook open staan :mrgreen:

McEagle
heel veel berichtjes

Michelin Pilot Road 4

Berichtdoor McEagle » Ma Sep 01, 2014 21:58

Over de Michelin Pilot Road 4 inmiddels een hoop goed nieuws. Tupper heeft er ervaring mee/doet ervaring op....
Het schijnt een all-weather-band te zijn, die comfort biedt, een korte remweg biedt, slijtvast is en heel goed presteert op nat wegdek.

Movietime: http://youtu.be/vnmRQNg__dg

Nog een testje lees je hier: http://www.testmotor.nl/2014/test-miche ... otorbanden

Pieter W
actief lid

Re:

Berichtdoor Pieter W » Di Sep 02, 2014 09:18

McTriple schreef:Wat voor een motorfiets heb je? Pirelli Angel GT's schijnen ook erg goed te zijn en de Pilot Road 2 is volgens mij al een oudere band, inmiddels heeft de Pilot Road 4 zijn intrede gedaan, waar ik ook goede ervaringen over hoor.

Ik rijd een Kawasaki ZR7, een basic fiets, niet zwaar, en 75 pk, maar relatief veel koppel bij lage toerentallen (8 klepper).
Ik denk dat ik me ga verdiepen in de PR4
De mooie dingen in het leven zijn geen dingen

Robert
heel veel berichtjes

Re: Wat is een goede regenband?

Berichtdoor Robert » Di Sep 02, 2014 16:02

Ha Pieter,

De Pilot Road 2CT heeft me op zowel op het voor als op het achterwiel niet in de steek gelaten, afgelopen weekend. De Pilot Road 3 heb ik bewust overgeslagen bij mijn meest recente bandenwissel, die was toen een flink stuk duurder. Dat de Pilot Road 4 ook al beschikbaar is, wist ik niet. Hier ga ik ook zeker naar kijken bij de volgende wissel :)

Grtz,
Robert
Mijn fotografisch werk: www.peutograaf.nl

McJack
heel veel berichtjes

Berichtdoor McJack » Di Sep 02, 2014 16:13

Het is best lastig voor bandenbouwers om banden te maken die generiek voldoen.
Diverse motoren hebben een even diverse geometrie die de toepassing van een band beïnvloed.
Daarbovenop is ook het rijgedrag van de verbindingen tussen het stuur en het zadel van grote invloed. :)
In de helm wordt de grens bepaald van wat er met de bandjes kan. (althans zo zou het moeten zijn)
Het is dus best knap als een fabrikant een band ontwikkeld die altijd voldoet. Zoals het geval is bij de Michelin Pilot Road.
Tegelijk kun je daaruit opmaken dat de Pilot Road niet perse voor iedereen voldoet.
Als je een advies vraagt moet je dus niet vergeten dat het een subjectieve mening kan zijn.
Maar jammergenoeg kun je niet proefrijden met bandjes. Dus de ervaring van anderen is wel belangrijk.
De ervaring van professionele is handig om mee te nemen in je besluit. Maar besef dan wel dat de gemiddelde motorrijder niet rijdt als die testrijder.
Collect moments, not things!

Tupper

Berichtdoor Tupper » Di Sep 02, 2014 16:55

Superband!! Donderdag ga ik er eentje op de voorvelg laten leggen. Bij elke test die ik kon vinden komt ie overall verrekte goed uit de bus en daarbij als beste in de regen ( wat in ons klimaat toch een groot pluspunt is) en ook nog eens 20% langere levensduur door een harder midden met extra grip in de bochten door een zachtere buitenkant.
Tuurlijk zijn er andere banden die prima voldoen, maar met dergelijke testresultaten vertrouw ik blind op die band met mijn rijstijl en dus zit ik lekker relaxed op de motor en dus rij ik beter :) Dat supernatte wegdek naar beneden met al die bochten aan het begin van de terugweg? Als een trein ging ik, dat maakt al die ketsers weer goed :P

Terug naar “Motortechniek en -onderhoud”